آرشیو مجلات

نشستی صمیمانه با کانون زنان بازرگان خراسان رضوی 1397/11/29

article img

به دنبال یافتن زنانی اهل فن ، دانش پیشه ، سخنور و سوار بر مرکب ناآرام تجارت ، با سرکار خانم مریم سراج احمدی و کانون زنان بازرگان خراسان آشنا شدم و با شوقی زایدالوصف به دیدار آنها شتافتم.
در جلسه روز پنج شنبه ، چهارم بهمن ماه ، چهار نفر از اعضای اصلی هیئت رییسه را ملاقات کردم. چهار مدیر ارشد جوان و توانمند ، با رخسار باطراوت و ناصیه ی بلند و چشمانی درخشان از اتکای به نفس و البته به همراه لبخندی دوستانه و دلپذیر.

گفتگو را با ریاست کانون زنان بازرگان ، سرکار خانم مریم سراج احمدی آغاز میکنم . او کانون زنان بازرگان خراسان رضوی را با بیانی شیوا و سلیس ، اینگونه به من معرفی مینماید :
کانون زنان بازرگان یکی از تشکل های تخصصی اتاق بازرگانی خراسان رضوی است . از آنجا که امروزه زنان در بخش های اقتصادی در نقش های تجاری و بازرگانی مهمی ظاهر میشوند ، در سال 1392 ، این کانون ، با بانوانی از حیطه های مختلف اقتصادی ، حمل و نقل ، مهندسی و ... تشکیل شد. اعضای هیئت مدیره کانون ، متشکل از تخصص های مختلف هستند. ازجمله بخش تولیدی ، بازرگانی ،  مهندسی ، شرکت های دانش بنیان ، گردشگری ، حمل و نقل ، معماری ، دانشگاهی و ... ناگفته نماند که یک چهارم اعضای اتاق بازرگانی خراسان هم خانم ها هستند که در بخش های مختلف فعالند.
ما در کانون زنان بازرگان ، سعی کردیم تا ابتدا مشکلات زنان در حوزه های مختلف را شناسایی کنیم و با استفاده از خرد اجتماعی از بانوان  فعال در کسب و کار دعوت به عمل آوریم تا با کشف کارکردهای راه گشا ، بتوانیم حداکثربهره مندی از پتانسیل اتاق را داشته باشیم و ضمن هموارساختن راه های صعب العبور ، با گرفتن اعضای جدید ، تشکلی پویا و اجرایی شکل دهیم.
برای دستیابی به این مهم جلساتی را هم با بخش های دولتی حوزه بانوان، چه استانداری و چه سایر بخش ها ، ترتیب دادیم که خوشبختانه ، با استقبال خوبی هم روبه رو شد و فعالیت های مهمی به کانون سپرده شد. یکی از گام های اولیه  و خوبی که در کانون برداشته شده است ،  جمع آوری یک بانک اطلاعاتی جامع  می باشد  . شاید بزرگترین ضعف ما در اقتصاد کشور بخصوص اقتصاد استان خراسان ، خلاء همین بانک اطلاعاتی است. تصورکنید که یک نفر میخواهد سرمایه گذاری نماید و یا اقدامی تجاری انجام دهد ، هیچ منبعی نیست که به این افراد بگوید این اقدام در استان توجیه اقتصادی دارد یا خیر! بنابراین ما ، نیازمند یک بانک جامع و کامل اطلاعاتی ، از بانوان کارآفرین که بصورت واقعی در بازار کار حضور دارند، هستیم. همه ی ارگان ها به چنین مرجعی نیازمندند و این بخشی از وظایف کانون زنان بازرگان است.
-وجود چنین بانک گرانبهایی توجه مرا جلب کرد. از خانم سراج احمدی میپرسم :
«منبع جمع آوری این بانک اطلاعاتی از کجاست ؟»
این بانک اطلاعاتی با ارتباطاتی که در خود کانون دارد ، همچنین با داشتن دسترسی به اتاق بازرگانی ، اتاق تعاون ، اتاق اصناف و بقیه ادارات دولتی ، جمع آوری میشود .
خانم کیانی  نژاد توضیحاتی تکمیلی را درباره کانون زنان بازرگان به من میدهند :
از مهم ترین اهداف کانون زنان بازرگان ، معرفی و ارتباط با بخش زنان کارآفرین و فعال اقتصادی و مبادی مصرف کننده آنها است. در واقع کانون تسهیل گر امور مختلف مرتبط با این موضوع است. ارتباط با ارگان های دولتی ،ایجاد زمینه های رشد کارآفرینی در کسب و کار بانوان ، ارتباط زنان استان با بانوان دیگر مناطق ، در سطوح ملی و بین المللی از سایر خدمات کانون زنان بازرگان استان میباشد . ما در حال ایجاد ارتباطات بین المللی مهمی هستیم و تبادل اطلاعات سازنده ای را انجام میدهیم. به این ترتیب بانوان استان آگاه به ظرفیت های موجود در خدمات اقتصادی و تجاری گام برداشته اند ، در نمایشگاه های مختلف  خارجی شرکت و کالا عرضه میکنند ، خدمات خود را به نمایش در میآورند و یا در سمینارها ، همایش ها و میتینگ های مختلف شرکت میکنند . کانون تسهیل گر این ارتباطات و رشد کسب و کار بانوان است.
-خواهش میکنم تا «اعضای هیئت رییسه ، به من معرفی شوند.» خانم سراج احمدی از خودشان شروع میکنند :
خودم سراج احمدی ، فعال در بخش تولید لبنی و خوراک دام و صنایع تبدیل کشاورزی  هستم.
خانم کیانی نژاد ، نایب رییس کانون و فعال در حوزه مشاوره بهبود فضای کسب و کار و استارت آپ ها  
خانم پورعباس ، فعال در تجارت بین الملل و بخش های بازرگانی
خانم علی اصغری فعال در معماری و ساختمان
خانم جمیلی فعال در صنایع چوب و نساجی
خانم شجاع رضوی فعال عرصه ی حمل و نقل و
خانم عادلی فعال در بخش صنایع دستی
-خانم کیانی نژاد در ادامه صحبتهای خانم سراج احمدی میگوید :
این مواردی که خانم مهندس توضیح دادند ، هیئت مدیره ما هستند شامل پنج عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل، همچنین یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل . اعضای ما ، بالغ 30 نفر هستند که در حال حاضر اطلاعات کامل آنها را داریم.
-«آیا با وجود تشکیل بانک اطلاعاتی و ارتباطات مستمر با بانوان فعال عرصه اقتصاد و بازرگانی ، شناختی از مشکلات مشترک به دست آمده ؟ چه راهکارهایی برای رفع این مشکلات وجود دارد ؟ » پاسخ را خانم سراج احمدی به من میدهند :
البته ، یکی از پتانسیل های  کانون ، شناسایی همین مشکلات است و برای راه حل ، کانون ، رابطی شده است با بخش های مشاوره ای ، بانکی ، بخش های دولتی، بخش های دارایی ، و ... . به هرحال کانون زنان بازرگان، لینک خوبی برای برقراری ارتباط و بهره مندی و معرفی بخش های کارشناسی هر موضوع است.
-رو به خانم کیانی نژاد میپرسم که »آیا برای تمام این مشکلات ، لازم است که راه حل جنسیتی متفاوتی ارائه شود؟«
البته در اکثر مواقع نیازی به وجود  راه حل های مستقل جنسیتی نیست. خیلی از خانم های کارآفرین با مشکلات مالی ، دارایی ، بانکی و امثالهم روبه رو هستند. مثل هر کارآفرین دیگری فارغ از جنسیت. منتها ما در معرفی مشاوره های موجود در اتاق بازرگانی ، به این افراد ، نقش یک تسهیلگر را ایفا میکنیم. چه بسا کارآفرینان از وجود چنین قابلیتی در اتاق بی اطلاع باشند. با وجود ارتباطاتی که اتاق در ادارات مختلف دارد ، بخصوص هیئت مدیره و خود خانم مهندس (سراج احمدی) ، اگر اعضای ما مشکلی چه از لحاظ قانونی و حقوقی و چه از لحاظ مالی ، داشته باشند ، با راهنمایی کانون با اتاق و کارشناسان مربوطه آشنا میشوند و گامی درجهت مرتفع ساختن مشکل آنان برمیداریم.
-با خانم کیانی نژاد ادامه میدهم ، «از فعالیت های اجتماعی کانون زنان بازرگان بگویید ؟»
یکی از اقدمات مهم کانون ، حمایت از زنان سرپرست خانوار است که با پافشاری بر این مسئولیت اجتماعی انجام میگیرد. در ابتدا بین ما و یک شرکت خصوصی که حامی زنان سرپرست خانوار بود ،جلسه ای برگزار شد  و بعد از بازدیدهایی ، این مساله در اتاق فکر کانون ، که محل طرح مسائل و مشکلات و حل و فصل موضوعات مربوط به زنان است ، مطرح شد. مثلا خانم دکتر پورعباس که فعال در بخش بیمه کانون هستند ، آمدند و بررسی ها و بازدیدهایی در رشتخوار انجام دادند. پس از آن راه حل هایی برای ورود این زنان به بازار و عرصه های اقتصادی به دست می آید که خود نمونه ای از انجام مسئولیت های اجتماعی کانون زنان بازرگان است.
-آیا تعیین و اجرای اهداف کانون زنان بازرگان ، ضمن رای گیری در هیئت مدیره ، با مشارکت همه ی اعضای کانون انجام میگیرد؟
دقیقا ً! ما در هیئت مدیره اهداف کلان را تصویب میکنیم . اهدافی که رئوس و خط مشی اصلی فعالیت های کانون است و با توجه به اساسنامه و چهارچوب اصلی وظایف ما در کانون تعریف میشود. بر این اساس ، اهداف خرد برنامه های اجرایی نیز طراحی میشود که بنابر آن اهداف ، اعضای کانون تشکیل کارگروههایی میدهند. مثلاً برخی از اعضا بخش نشریه را پیش میبرند و تعداد دیگری ، با قابلیت مهارت زبان و ارتباطات برون مرزی ، فعال در قسمت روابط بین الملل هستند ، البته طراحی برنامه های اجرایی بیشتر در اتاق فکر کانون صورت میگیرد و از آنجا به هیئت مدیره می آید و مصوب میشود. در کل ، همه ی امور بصورت تیمی برنامه ریزی میشود . چه در مرحله ی ایده پردازی و چه اجرا ، هردو هم به موازات هم پیش میرود.
حالاسمت گفتگو را به سوی دکتر پورعباس میبرم و از وی میپرسم : » در حوزه تجارت خارجی و سایر مسئولیت های شما ، چه فعالیت هایی صورت میگیرد؟
من کارگزار تامین اجتماعی در عمان هستم. در جلسه ای که اخیرا با جناب آقای لبافی ، مشاور اتاق ، داشتیم ، به بررسی و تجمیع مشکلات خاص در حوزه ی بیمه پرداختیم که رسیدگی به این مشکلات به کانون واگذار شده و قرار است پروپوزال آن از سوی کانون تدوین شود و بعددرجهت احقاق حق بانوان در این زمینه اقدامات موثر صورت گیرد. از جمله ی این مشکلات ، وجود قوانینی است که علی رغم اینکه برای زن و مرد تصویب شده اند ولی برای خانم ها به اجرا در نمی آید. یا اینکه قانون موجود ، در بخش دولتی به اجرا در می آید و در بخش خصوصی نادیده گرفته میشود. اقدامات کانون در این مباحث ، بصورت فراصنفی صورت میگیرد و جلو میرود.
-با این وجود یکی از مسائل اصلی ، اجرای قوانین موجود بدون درنظرگرفتن تبعیض های جنسیتی قانونی است ؟ خانم پورعباس ادامه میدهند :
بله. این ها در واقع گپ قانونی است . یعنی ، قانونش وجود دارد و اینطور نیست که به مسئله حقوقی پرداخته نشده باشد ، بلکه بخشی از مسئله عدم اجرای قوانین موجود است . مثلاً تعداد واحدهای اقتصادی که به نیروی زن خود ، طبق قانون ، مرخصی زایمان تا یکسالگی کودک بدهد ، خیلی کم است . مثال دیگر الزام شهرک های صنعتی به داشتن مهدکودک است که اجرا نمیشود. این درحالی است که خانم ها حدود یک چهارم نیروی کار را تشکیل میدهند. بنا بر شرایط امروز ، این نیروی بزرگ یا باید با وجود پذیرش شرایط موجود کار کند و یا شغل خود را کنار بگذارد. البته یک سری قوانین نانوشته هم داریم که درحال اجرا بین زن و مرد است . کانون در اینجا هم تسهیل کننده خواهد بود.
-نظر به اینکه هریک از شما اعضای محترم کانون زنان بازرگان ، خود ، کارآفرین هم هستید ، اعتقاد دارید که حمایت های خاص قانونی از زنان لازم است ؟ « خانم سراج احمدی پاسخ میدهد :
برای پاسخ به این سوال ، باتوجه به صحبت های خانم پورعباس ، مثال دیگری میزنم. از جمله قوانینی که وجود ارزنده ای دارد ، بحث بیمه است. خانم و آقا به یک نسبت حق بیمه را واریز میکنند ، ولی اتفاقی که می افتد این است ، اگر آقا فوت کند به همسرش حق بیمه میپردازند ولی اگر خانم فوت کند ، پرداخت بیمه به بازماندگان انجام نمیشود. در واقع درخواست اصلی ما ،همان اجرای قوانین یکسان است . چرا که هردو به یک اندازه درحال واریز حق بیمه هستند. در حین پرداخت ،کسی نمیگوید چون خانم هستی پنجاه درصد کمتر پرداخت کن ولی پس از فوت ، با این سرمایه گذاری ، تبعیض آمیز رفتار میشود.
-چه راهکاری در کانون زنان بازرگان برای این برخوردهای تبعیض آمیز وجود دارد ؟
بهترین راه حل این دست از مشکلات ، عنوان شدن در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است. ما قوانینی که در حوزه ی خانم ها باشد ، از جمله همین بیمه که مطرح شد ، ضمن جلسه ای با جناب آقای لبافی دبیر شورای گفتگو ، بیان کردیم. با ایشان جلسه های متعددی گذاشته شده است. البته حوزه خانم ها تازه به این بخش ورود کرده است و لازم است از کارشناسان ، از جمله کارشناس بیمه دعوت به عمل آید تا ابتدا بررسی شود که اصلا دلیل وجود چنین مسائلی چیست؟ درمورد مساله مهدکودک در شهرک های صنعتی هم پیگیری هایی انجام شد ، چندجلسه کارشناسی گذاشته شد و حتی استانداری هم ورود کردکه درنهایت دلیل عدم وجود آن ، نبود امکانات مالی و زمین و ... بود.
-خانم سراج احمدی بیشتر از شورای گفتگو بگویید .
در واقع کار اصلی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این است که بیاید و قوانین را شناسایی کند ، راهکار بیابد و بعد بررسی های لازم انجام گیرد. همه تشکل ها میتوانند به این شکل قوانین حوزه خود را شناسایی و مطرح کنند. بالاترین مقام اجرایی در شورای گفتگو ، استاندار است  و مسئولین ادارات ، روسای کل و کارشناسان در آن شرکت دارند. قوانین که به شورا رفت ، تایید میشود و به شورای گفتگوی کشوری میرسد. این شورا ، از توان اجرایی بالایی برخوردار است.
-دلیل ورود مشکل تر زنان به عرصه های اقتصادی و بخصوص دریافت کمتر نقش های کلیدی را چه میدانید؟
امروز ، بر حسب آمارهای استانداری ، هیچ کدام از سازمان ها و نهادهای دولتی هنوز نتوانسته اند به این سی درصد برسند. تازه این بخش دولتی است . در بخش خصوصی هم اگرچه خانم ها نقش های کلیدی بسیاری در آن دارند ولی این نقش ها چندان به چشم نمی آید. البته این خصیصه بانوان است که محتاط تر و البته محکم تر قدم های اقتصادی برمیدارند. به همین دلیل است که در بین مجرمان اقتصادی ، آمار بسیار پایینی به بانوان اختصاص می یابد.
آیا مشکلات جنسیتی زنان هم ، قابل حل در کانون زنان بازرگان است ؟ بنظرشما ریشه های اینچنین مشکلاتی از کجا میآید؟ خانم پورعباس پاسخ میدهند :
معمولا باید این مشکلات را فرهنگی حل کرد و ریشه های آن را جست. با وجود کانونی که تعداد معدودی زیرمجموعه دارد ، آیا میشود یک مشکل فرهنگی ریشه دار را حل کرد ؟ البته خانم ها در شهرهای بزرگتر مثل پایتخت بیشتر میتوانند خود را نشان دهند ، ولی این مشکلات علاوه بر اینکه فرهنگی میبایست حل شوند ، در عرف هر شهری هم ریشه دارند. علت دیگر این قبیل مسائل ،کمبود اعتماد به نفس کافی خانم هاست. و اینکه گاهی خسته میشوند و دست از تغییر برمیدارند و ترجیح میدهند که با وجود همین شرایط موجود ، به راه خود ادامه دهند.
خانم پورعباس ادامه میدهد :
دلیل دیگر هم این است که خانم ها ، هم جنس های خود را اغلب حمایت نمیکنند. اگر این خودحمایتی در بین زنان شکل بگیرد ، مسیر پیشرفت هم برای آنان هموارتر خواهد شد. من همکارم را تایید و تبلیغ کنم و او هم بالعکس . مثلا در بحث حمل و نقل ، زنان هم درحال فعالیت هستند. من نوعی چرا باید به حمل و نقل آنها اعتماد نداشته و کارم را به آنها محول نکنم. هرچند این هم بحثی فرهنگی است . یک بانو در جامعه میبایست به خودباوری رسیده باشد و فعالیت های خود را منوط به حضور یک مرد در کنارش نبیند . چنین است که جایگاه درست در آینده از آن او خواهد بود.  در نهایت کیفیت کار ، میبایست مهم تر از جنسیت فاعل آن باشد.
از خانم سراج احمدی میپرسم «آیا کانون میتواند بستری فرهنگی برای نشان دادن زنان موفق و معرفی آنان در سطح جامعه ، از دبستان تا دانشگاه شود؟ »
این فعالیت ها هم اکنون در کانون درحال انجام است. ارتباطاتی هم با مشاور امور بانوان وزارت کشور (خانم دکتر نظری ) صورت گرفته است. جلسه ای هم با ایشان در مشهد گذاشتیم ، در اولین قدم رزومه های بانوان کانون را تهیه کردیم و این عمل با استقبال خوب دکتر نظری هم روبه رو شد. ایشان این رزومه ها را تحویل گرفتند و قرارشد که در اولین قدم اعضای هیئت مدیره و بعد بقیه اعضا ، شناسایی و معرفی شوند. به این ترتیب با توجه به پتانسیل هر عضو میتوان امکاناتی را مهیا ساخت. خانم های کارآفرین بسیاری هستند که با چندصدنفر نیروی کار ، فعالیت دارند ولی هنوز ناشناخته اند که میتواند ناشی از دلایل مختلف ، از جمله داشتن خانواده سنتی ، مشکلات اجتماعی ، یا حتی عدم تمایل شخصی باشد. لازم است بدانیم که مطرح کردن یک کارآفرین زن هم باید با احتیاط انجام گیرد. چرا که ممکن است بجای امتیاز دادن به او باعث ضربه زدن به وی گردد.
در انتهای گزارش خود ، رو به سوی سرکارخانم شجاع رضوی میکنم که دیرتر به جمع ما پیوستند. حوزه تخصص او ، ذهن مرا پر از سوال کرده است . حمل و نقل! در این مورد از او توضیحاتی میخواهم.
زنان بسیاری در زمینه حمل و نقل فعال هستند که توانمندی های بسیاری نیز دارند. حتی ما راننده های خانمی دارای گواهینامه پایه یک داریم که متاسفانه وجود محدودیت هایی مانع کار آنهاست. مثل اینکه اگر یک زن بخواهد ترانزیت داشته باشد و صادرات و واردات را با ماشین خود انجام دهد ، نخواهد توانست بدون همسر از مرز خارج شود. البته که ما خانم های بسیاری داریم که ماشین های سنگین دارند و در جاده های داخلی حمل و نقل انجام میدهند . در حوزه کاری من بحثی بنام کریری مطرح است که کاملا مدیریتی است و چون وابسته به آزمون شده ، خانم ها به شدت تلاش میکنند تا بتوانند شرکتی در این حوزه داشته باشند. اما همینجا دخالت عامل مهمی مانع آنها میشود. عاملی بنام سرمایه. خانم های ما ازنظر سرمایه فقیر هستند و همین باعث میشود که رو به سوی یک شریک احیانا مرد که دارای سرمایه است بیاورند تا بتواند محدودیت های مختلف سر راه را حل کند. این ها همه میتواند از عوامل دیده نشدن کار زنان باشد. اما به جرات میتوانم به شما بگویم که حدود 40 درصد از 1200 شرکت حمل و نقل در تهران ، دارای مدیران ارشد یا مدیران میانی ( شامل مدیران کریری یا فوروارد ) خانم هستند. توانایی ارتباط برقرار کردن ، جلب اعتماد و امانتداری ، از جمله خصوصیات بارز زنان در این حیطه است .
اما مشکل دیگری که در این فعالیت تبعات سنگینی به همراه دارد ، چنین است که زنان با گرفتن مجوزهای لازم و نداشتن سرمایه ، شرکت را درحالی به دیگری واگذار میکنند که تمامی مسئولیت های قانونی آن را میپذیرند و هیچ حقی در اداره کردن شرکت و سود آن ندارند. این ها باعث ایجاد خطراتی برای زنان شده است. بخصوص که الان حجم بالایی از پرونده های قاچاق ،که خانم ها درگیر آن می شوند ، داریم . بدون اینکه هیچ سود مالی در کار باشد!  فقط به این دلیل که مجوز شرکت بنام این مدیر زن صادر شده است.
-آیا در کانون برای حل این مشکل تسهیلاتی فراهم آمده است ؟
باید بگویم در حوزه ی فعالیت من چندان تسهیلات اثربخشی به دست نیامده است. ما بعد از تهران بزرگترین پایگاه حمل و نقل کشور هستیم و حدود 160 شرکت حمل و نقل داریم که البته تعدادی از آنها درحال حاضر ، غیرفعال هستند. البته مشکلات ما در این حوزه چندان جنسیتی نیست و بزرگترین کارکرد کانون در آن ، آگاهی دادن به خانم های صاحب امتیاز و دارای مجوز است .
خانم سراج احمدی در تکمیل توضیحات خانم شجاع رضوی میگوید :
ما در حال برنامه ریزی برای ایجاد  مشاوره های نتیجه بخشی در این حوزه و حوزه های مشابه هستیم. خانم های فعال حمل و نقل مشکلات خود را با ما درمیان گذاشتند. مثلا همین مسئله به نام بودن پروانه که خانم فقط مدیرعامل است اما تمام مسئولیت و تبعات قانونی مثل ممنوع الخروجی ، دارایی ، بانک و ... با اوست و این خانم حتی سهامدار هم نیست. ما برای این خانم ها بحث سهامداری را مطرح کردیم . چون این خانم تنها پاسخگو است و حقوق مدیرعاملی دریافت میکند ولی هیچ حق دیگری ندارد. ما در جلسه حمل و نقل ، اکثرا با این مشکل روبه رو بودیم . هرچند درنهایت این خانم ها باید ریسک این قضیه و تبعات آن را بپذیرند . گرچه خوب است که این مشکل بعنوان یک درخواست عمومی از سوی خانم های شاغل در حمل و نقل مطرح و مساله سهامدار بودن نیز عنوان شود.
آخرین سوالم را مجددا از خانم شجاع رضوی میپرسم : « تعریف موفقیت در اشتغال برای یک زن ، متفاوت از مرد است ؟ »
ما تعریف دقیقی از موفقیت نداریم .و لازمه اینکه بدانیم شخصی موفق است ، داشتن تعریفی جامع و کامل از این مفهوم است. پس از آن تازه میفهمیم که زنان ، سهم خود را از موفقیت پرداخته اند یا نه ! آقایان سهم زیادی ازاقتصاد جامعه دارند و اغلب بخاطر مسئولیت های خانوادگی  و حتی قانونی باید وارد بازارکار شوند. در مورد آقایان و با این حجم از  ورودی آنها به اقتصاد ، باید تعریف موفقیت متفاوت باشد با خانم هایی که به نسبت کمتر و تحت شرایط متفاوت تری ، زیر سایه اجبار یا انتخاب به بازار کار ورود پیدا میکنند.در واقع باید موفقیت را بین زن و مرد با معیارهای متفاوتی سنجید.
گزارش من ، در حالی با این جلسه به اتمام رسید که تنها میتوان گفت
به پایان آمد این دفتر                    حکایت همچنان باقیست ،
هرچندکه هنوز سوالات بیشماری در ذهنم وجود دارند که البته برای بسیاری از آنها باتوجه به گفتگوی ما ، باید نسخه ی « صرف فعل خواستن » را پیچید. حال ، من درحالی از کانون زنان بازرگان خارج میشوم که انرژی قدرتمند آنها بر ذهن و قلمم سایه انداخته و محدودیت ها را هرآنچه که هست ، به عقب رانده است. البته باید گفت که تجارت پویا ، همچنان نگاهش را به کانون زنان بازرگان گره زده است، برای ادامه ی یک مسیر مشترک!
سپاسگزارم سرکار خانم سراج احمدی مهربان ، که با لحنی آرام و درعین حال توانمند ، پاسخگوی من بودید.
سپاس از شما سرکارخانم کیانی نژاد ، که جدی و بی واهمه ، هیچ ابهامی در هیچ سوالی برایم نگذاشتید.
سپاس از شما سرکار خانم پورعباس ، که پرشور و فروتن ، جوابگوی پرسشهایم شدید.
و سپاس از شما خانم شجاع رضوی ، که دغدغه مند و واقع گرایانه ، نماینده گروه خود بودید.



تهیه شده در واحد خبری تجارت پویا

سعیده موسوی

ثبت نظر

ibfjnnds

20