آرشیو مجلات

تاثیرمتقابل تجارت الکترونیک و کارآفرینی بر یکدیگر 1397/07/15

article img

به گزارش واحد اجتماعی تجارت پویا ؛ در دنیای امروز که شاهد انفجار جمعیت و به تبع آن فقر و بیکاری هستیم، داشتن شغل ، شانس بزرگ زندگی هرفردی تلقی میشود و شغل هایی هستند که نه صرفاً منبع بدست آوردن رفاه و غذا باشند ، که موقعیت اجتماعی ، آرامش روحی ، امنیت اقتصادی و قدرت نیز به همراه بیاورد و همچنین در بسترش نبوغ و ایده به منصه ظهور برسد و چه بسا فرصت ایجاد شغل های دیگری برای سایرین را نیز فراهم کند. در عصر حاضر که تکنولوژی و سرعت حرف اول را میزند ، فرصت ایجاد چنین مشاغلی در عرصه ی اینترنت ، هرچند نه به آسانی ،ولی مهیا است. چنانکه بسیاری از ابر ثروتمندان امروز ، محصول خود را از همین مزرعه حاصلخیز درو کردند.
کارآفرینی و ایجاد شغلی که هم به شخص کارآفرین کمک کند هم به افرادی از یک جامعه ، در عین حال که امری ارزشی محسوب میشود ، موتور توسعه اقتصادی هرکشور را نیز روشن نگاه میدارد. واضح است که با ورود اینترنت به زندگی امروز، فرصت هزاران گونه فعالیت در زمینه های متنوع ، فراهم شد که تجارت یکی از پرطرفدارترین این زمینه ها است. تجارت الکترونیک در بستری که برای اشتغال زایی فراهم آورده ، رقابتی تنگاتنک را هم در بین صاحبان حرف ، شکل داده است. در نتیجه باید گفت که اقتصاد امروز تا حد زیادی وامدار نوآوری ، فکر و خلاقیت است که سرمایه اصلی شرکت های کارآفرین می باشد .با یک نگاه به کارآفرینان و ثروتمندان بزرگ امروز به راحتی میتوان متوجه شد که این افراد با داشتن سنین 20 تا 40 سال ، همگی به ایجاد شغل در تجارت الکترونیک رو آورده اند و نقش مهمی را از این طریق در درآمد ناخالص کشور متبوع خود ایفا کرده اند. باید گفت که ثروت دیروز حاصل کار سرمایه داران بزرگ بود و دنیای امروز حاصل نیروی اندیشه افرادی چون بیل گیتس (صاحب امتیاز شرکت مایکروسافت) ، که در تجارت الکترونیک کارآفرینی کرده است و به سودی هنگفت و به حق دست یافته است.
در میان این فرصت طلبی های اینترنتی ، قواعد بازی تجارت الکترونیک با همتای سنتی اش کاملاً متفاوت است. الگوهای کسب و کار ، اطلاعات ، سیاست های شغلی و ارزش ساز ، هرکدام دارای چهارچوب تازه خود است که شناخت هرچه بیشتر آن ، تضمین کننده موفقیت کارآفرین در نوآوری هایش میشود.
در نوآوری مذکور ، فاکتورهای زیادی دخیل است که چنانچه به درستی درکنارهم قرار بگیرد ، آن واحد تولیدی را به شکلی موثر و هدفمند ، سازماندهی میکند. از جمله ی این فاکتورها میتوان به این موارد اشاره داشت : تازه بودن محصول یا خدمت ارائه شده در جهان یا منطقه ، کم یا بی رقیب بودن آن ، یافتن بازار و جامعه هدف مناسب برای محصول ، بهبود فرآیندهایی که کاهش زمان و هزینه را برای مشتری تضمین کند ، برنامه های حمایت از مشتری و ...
باید دانست که کارآفرین در مسیر فعالیت خود یا حتی قبل از شروع آن ، نیازمند دریافت داده هایی از اجتماع خود است. این داده ها صرفا با شناخت جامعه و نیازهایش، در یک مجموعه از فرهنگ ، اقتصاد و اجتماع ، به دست خواهد آمد. به این ترتیب یک کارآفرین موفق قبل از هرچیز به جهان خود تا هرجا که ممکن است اشراف پیدا میکند و در نهایت با اطلاعاتی که از بازار، قیمت و پیشینه و آینده هر محصول در بین مردم ، به دست می آورد حرکت میکند.
سرعت در تجارت الکترونیک عامل تعیین کننده ایست. به نحوی که اگر محصول کارآفرینی در سریعترین زمان ممکن ، به روز و رفع اشکال نشود ، در زمانی کوتاه از چرخه رقابت حذف خواهد شد.کارآفرین موفق کسی است که بتواند ایده ها را در کمترین زمان ممکن محقق کند و به تولید برساند. به این ترتیب آن بنگاه اقتصادی پیروز خواهد بود که جریان مداوم بهره وری ، ابداعات و ارتقای محصول را هرگز قطع نکند.
در یکی از تئوری هایی که در موضوع کارآفرینی از طریق تجارت الکترونیک وجود دارد ، شرایط تازه ای مطرح میشود که درآن تمام عوامل دست اندرکار یک بنگاه اقتصادی از تولیدکننده گرفته تا مشتری و محصول و پول ، در یک چرخه ی الکترونیک قرار بگیرد. به نحوی که کارفرمایی که به تولید یک محصول اینترنتی میپردازد ، نیرویی را به خدمت میگیرد که پشت رایانه اش تمام کارخود را در فضای اینترنت به نتیجه میرساند و حقوق خود را نیز در کارت های اعتباری از طریق اینترنت دریافت میکند. مشتری نیز از همین فضا محصول را خریداری و دریافت مینماید. به این ترتیب در این بستر ، هزینه های کارآفرینی به حداقل و سوددهی در اغلب موارد به حداکثر میزان خود میرسد به نحوی که آمار نشان می دهند که طی 5 سال آخر قرن گذشته ارزش برخی از شرکتهای الکترونیک بیش از 200 برابر شده است.
امروز تجارت الکترونیک بازاری بدون مرز است که این امکان را فراهم کرده است تا صاحبان ایده های خلاقانه ، شرکتی اینترنتی را تاسیس کنند  و بعد از پیاده سازی افکارخود در شرکت مربوطه ، پس از مدتی آن شرکت را با قیمت های بالایی به شرکت های بزرگتر میفروشند یا تحت نام شرکت دوم ، خدمات یا محصول خود را به کمپانی های الکترونیک واگذار میکنند.
امروز کارآفرینی در تجارت الکترونیک به شدت محتاج شیوه های نوین جذب مشتری و بازاریابی اینترنتی ، ایجاد شبکه ها  و نرم افزارهای مجازی است تا رونق بخش کسب و کار تازه شود و این خود باعث میشود تا متخصصان و نواندیشان این اهداف ، جذب شرکت های اینترنتی بشوند و آینده خود را بسازند. البته اقتصاددانان براین باورند که بازار کسب و کارهای اینترنتی در کشورهای درحال توسعه سرشار از نیروی کار متخصص و در کشورهای توسعه یافته سرشار از فرصت های شغلی ویژه ای است که دست یاری به سوی یکدیگر دراز کرده اند.
همچنین باید دانست که تجارت الکترونیک و اشتغال زایی امروز در یک جهت پیش میرود و هریک دیگری را رشد میدهد ، به نحوی که تجارت الکترونیک و کارآفرینی دو مفهوم لازم و ملزوم برای یکدیگر به حساب می آیند.
در کارآفرینی های سازمانی که در قالب بنگاه های کوچک و متوسط (small and medium-sized enterprises که به‌اختصار SME نامیده می‌شود ) ، شروع به فعالیت میکنند ، نقش تعیین کننده ای در صحنه صنایع و اشتغال ایفا میشود . به همین دلیل دولت ها متقاعد شدند تا هرآنچه لازمه ی ایجاد چنین کسب و کارهایی است را تاحد ممکن فراهم و یا دستیابی به آن را تسهیل کنند . انکوباتورها (مرکز رشد یا انکوباتور، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند.) مراکز رشد فناوری ، پارک های صنعتی و ... ، این کسب و کارهای نوپا  را تا زمانی که بتوانند به نحوی مستقل وارد بازار شوند ، حمایت میکنند.
دانستن این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم کشورهای جنوب شرقی آسیا با سرمایه کذاری های بلند مدت و آینده نگر ، حدود 95 درصد بنیادهای اقتصادی خود را از SMEها تشکیل داده و اقتصاد خود را به این وسیله بیش از پیش قوت میبخشد.
با تمام این تفاسیر ، لازم است امروز در جامعه ، برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود به ظرفیت بالای شغل در بستر تجارت الکترونیک ، چه از جانب دولت و چه از طرف صاحبان ایده و سرمایه ، توجه ویژه شود. چرا که دنیای امروز خواه یا ناخواه در تمام عرصه ها رو به سوی الکترونیکی شدن دارد و جامعه ای پیشرفته خواهد داشت که در تمام ابعاد آن ، بخصوص ایجاد کسب و کارهای تازه و کارآفرینی ، از این امکان موجود ، به نهایت بهره وری دست یابد.


 تهیه شده در واحد اجتماعی تجارت پویا

ثبت نظر