آرشیو مجلات

از قانون تجارت الکترونیک ایران بدانیم 1397/07/04

article img

به گزارش واحد حقوقی تجارت پویا ؛ قانون تجارت الکترونیک ایران ، در تاریخ 17/10/1382 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون با دامنی پر از اصطلاحات تازه ، همچون «داده پیام»  (Data Message) ، «اصل‌ساز» (Originator) ، «مخاطب » (Addressee) ، «ارجاع در داده پیام» (Incorporation By Reference) ، «تمامیت داده پیام» (Integrity) ،«امضای الکترونیکی» ، (Electronic Signature) ، «سیستم اطلاعاتی مطمئن»(Secure Information System) و ... به کمک تجارت الکترونیک آمد.
قوانین در امر تجارت الکترونیک ، جز آنهایی که باصراحت و بدون نیاز به تفسیر و یا با رجوع به عرف ، مطرح میشوند ، در سایر موارد نیازمند اصلاح و تصویب مواد جدید و کارآمد هستند. چنانچه رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک (رمضانعلی صادق زاده ) میگوید : قوانین تجارت الکترونیک با توجه به تحولات پرشتاب حوزه IT در سال‌های اخیر، کاربرد مورد نظر را ندارند. وی در پنجمین نشست کمیته ی علمی همایش بین‌المللی جنبه‌های حقوقی فنآوری اطلاعات و ارتباطات ، اظهار كرد: قانون تجارت الکترونیک در اوایل دهه هشتاد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طبیعی است که طی این ۱۵ سال اخیر با توجه به تحولات پرشتابی که در حوزه IT، چه نرم‌افزاری، چه سخت‌افزاری و همچنین کاربردی از جمله کسب‌ و کارهای الکترونیکی، استارت آپ‌ها و اصولاً تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین‌المللی اتفاق افتاده، قوانین در حال حاضر کاربرد مورد نظر را ندارند.
صادق زاده معتقد است که تمامي قوانین و مقرراتی که در حوزه کسب‌ و کار، به‌ویژه کسب‌ و کار و تجارت الکترونیک وجود دارد، باید مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: به‌عنوان مثال، در قانون مناقصات عمومی، مقوله آگهی که در زمینه مزایده‌ها، مناقصه‌ها و خریدها صورت می‌گیرد و یا وضعیت‌های مشابه در قوانین دیگر حتماً باید آگهی‌ها به‌صورت کاغذی و روزنامه‌ای منتشر شود، با این وجود، بسیار طبیعی است که در دنیای امروز حتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکي نیز سامانه الکترونیکی تداركات دولت ، راه اندازی شده است.
 

تهیه شده در واحد حقوقی تجارت پویا

ثبت نظر

ljpwqjut

20